Gudstjeneste

2. Gudstjeneste

Begivenhed Views Navigation

25 års jubilæum

Den 1. august 2023 har kirkegængere i Højby kunnet glæde sig over Lene Søndergaards orgelspil i 25 år! Kom og ønsk Lene tillykke med jubilæet søndag d. 13. august.

Friluftsgudstjeneste

Kirkegårdshaven Klintevej 24, Nykøbing Sj, Danmark

I år er den fælles friluftsgudstjeneste rykket helt ind i byens natur, på kirkegårdens plæne, der som regel er omgivet af blomster i august.

Høstgudstjeneste – Louise Buch Jensen

Menighedshuset Bag Kirken 5, Højby, Danmark

Den årlige høstgudstjeneste i menighedshuset.

Søndag 10. september kl. 10.30 fejrer vi, at årets høst er kommet i hus. Ved gudstjenesten medvirker Inger Helth på tværfløjte.

Herefter byder menighedsrådet på frokost samt øl og vand i menighedshuset.

Natkirke

En mørk fredag aften i november slår vi dørene op for et anderledes initiativ: Natkirke. Mellem kl. 21 og 23 er kirken åben. Her vil være lystænding, skriv en bøn, stilhed og musik samt afsluttende andagt, inden vi går til ro

Gudstjeneste Louise Buch Jensen

Mads Galatius Hansen, trompet, medvirker på de kendte julesalmer. Velkommen til store og små!

Friluftsgudstjeneste

12. søndag efter Trinitatis
Friluftsgudstjeneste mere info følger senere

Gudstjeneste Louise Buch Jensen

Midfaste: 5. marts 2024 er det 250 år siden, komponisten C.E.F. Weyse blev født. Weyse er især kendt for sine melodier til Ingemanns morgen- og aftensalmer, fx "I østen stiger solen op" og "Der står et slot i vesterled" – samt melodierne til Grundtvigs "Den signede dag" og "Det er så yndigt at følges ad".

Vi fejrer Weyse ved gudstjenesten søndag d. 10. marts, hvor vi synger melodier af ham

Gudstjeneste Louise Buch Jensen

Skærtorsdag: Jesus vasker disciplenes fødder og spiser det jødiske påskemåltid med dem, indtil han ved det sidste bæger bryder af og i stedet indstifter den kristne nadver. Bagefter går han ud i Getsemane Have og beder inderligt om at måtte slippe for det, der venter. Men i nattens mulm og mørke tages han alligevel til fange af de romerske soldater. Det er ved denne lejlighed, at Peter tre gange benægter at være sammen med Jesus.

Gudstjeneste Louise Buch Jensen

Langfredag: Pontius Pilatus dømmer sammen med folkemængden Jesus til døden. Jesus tornekrones, piskes og bærer sit tunge kors af Via Dolorosa, smertens vej, op til Golgata (hovedskalsbjerget), hvor han korsfæstes – og ni timer senere udånder efter at have råbt: “Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?”

Gudstjeneste Louise Buch Jensen

Påskedag: Kvinderne går efter sabbaten ud til graven. Men stenen er væk, og en engel sidder på den plads, hvor Jesus lå. Englen fortæller, at Jesus er opstået og er gået forud til byen Galilæa, hvor han vil mødes med disciplene. Kvinderne bliver bange, og disciplene tror ikke på dem, da de fortæller det. Påskemysteriet er en realitet. Og det bliver ikke mindre af, at disciplene senere møder den genopstandne Jesus på den måde, som englen sagde det.