Gudstjeneste

Begivenhed Views Navigation

I dag

Højby Kirke Bag Kirken 6, Højby, Danmark

Skærtorsdag: Jesus vasker disciplenes fødder og spiser det jødiske påskemåltid med dem, indtil han ved det sidste bæger bryder af og i stedet indstifter den kristne nadver. Bagefter går han ud i Getsemane Have og beder inderligt om at måtte slippe for det, der venter. Men i nattens mulm og mørke tages han alligevel til fange af de romerske soldater. Det er ved denne lejlighed, at Peter tre gange benægter at være sammen med Jesus.

Højby Kirke Bag Kirken 6, Højby, Danmark

Langfredag: Pontius Pilatus dømmer sammen med folkemængden Jesus til døden. Jesus tornekrones, piskes og bærer sit tunge kors af Via Dolorosa, smertens vej, op til Golgata (hovedskalsbjerget), hvor han korsfæstes – og ni timer senere udånder efter at have råbt: “Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?”

Højby Kirke Bag Kirken 6, Højby, Danmark

Påskedag: Kvinderne går efter sabbaten ud til graven. Men stenen er væk, og en engel sidder på den plads, hvor Jesus lå. Englen fortæller, at Jesus er opstået og er gået forud til byen Galilæa, hvor han vil mødes med disciplene. Kvinderne bliver bange, og disciplene tror ikke på dem, da de fortæller det. Påskemysteriet er en realitet. Og det bliver ikke mindre af, at disciplene senere møder den genopstandne Jesus på den måde, som englen sagde det.

4. søndag efter Påske
For at blive konfirmeret skal man være døbt, og man skal gå til konfirmationsforberedelse. Nogle kalder det ”at gå til præst”.

Kristi Himmelfartsdag

Kristi Himmelfartsdag

Anden Pinsedag
20. maj rykker vi gudstjenesten ud af kirken og ned til plænen bag menighedshuset ned mod Højby Sø. Efter gudstjenesten byder menighedsrådet byder på sandwich, øl og vand. Tilmelding er ikke nødvendig.

Friluftsgudstjeneste på toppen af Egebjerg

Egebjerg kirke Ved Kirken 8, Nykøbing Sj.

12. søndag efter Trinitatis
Kom og nyd den nordlige del af provstiets årlige friluftsgudstjeneste; en tjeneste under åben himmel helt tæt på naturen.